Jak si jednoduše srovnat nabídky od dodavatelů energií

Výdaje za energie tvoří významnou část rodinného rozpočtu. Cena je při výběru dodavatele energií rozhodně klíčová, nicméně je důležité brát v úvahu i další aspekty. V následujícím článku uvádíme čtyři hlavní kritéria, podle kterých je dobré si nabídky od dodavatelů energií rovněž posoudit:
  1. Typ smlouvy a výpovědní lhůta

    Typy smluv dodavatelů energií
    S dodavatelem energií můžete uzavřít dva typy smluv, na dobu určitou a neurčitou. Ať už se jedná o první či druhý typ smlouvy, vždy je důležité se zaměřit na délku výpovědní doby. U smluv na dobu neurčitou jsou to maximálně tři měsíce. U smluv na dobu určitou je délka výpovědi různá a obvykle je třeba, abyste dali výpověď 3-6 měsíců před vypršením smlouvy.
  2. Automatické prodloužení

    Prolongace smlouvy
    Automatické prodloužení může být označované také jako prolongace. U smlouvy na dobu určitou si ohlídejte délku závazku a také, zda se po jejím skončení automaticky prodlužuje. Pokud ano, bývají takové smlouvy prodlouženy zpravidla na stejné období jako byly uzavřeny. Zjistěte si, na jaký ceník budete prodlouženi a za jakých podmínek. V případě některých méně férových dodavatelů energií se vám může stát, že vás prodloužená smlouva zaváže na dlouhé období s vysokými sankcemi při předčasném vypovězení nebo s nevýhodnými cenovými podmínkami. Takovou smlouvu raději nepodepisujte.
  3. Fixovaný a nefixovaný ceník

    Ceník s fixem, nebo bez fixu?
    Dodavatel energií vám může nabídnout dva typy ceníků – fixovaný nebo nefixovaný. Fixované ceníky vám zajistí neměnnou cenu elektřiny nebo plynu po celou dobu své platnosti. Máte jistotu, že po tuto dobu růst cen na trhu tu vaši cenu neovlivní. Platí to ovšem i v případě, že budou ceny energií klesat. U těchto ceníků musíte počítat s tím, že za případné předčasné ukončení vám může být účtována sankce.

    U ceníků s nefixovanou cenou je výhodou možnost poklesu cen energií v závislosti na příznivém vývoji tržní situace. Platí to však i naopak. S případným zdražováním komodit se může vaše cena zvyšovat. Nicméně ceníkem nejste dopředu vázáni na určité období a poskytuje vám možnost smlouvu bezplatně s 3měsíční dobou vypovědět. Ať už si vyberete jakoukoliv variantu, platí, že ceník by měl obsahovat jednoznačně vyčíslenou cenu za MWh, kterou budete dodavateli platit.
  4. Kvalitní zákaznický servis

    Zákaznická péče dodavateů energií
    Při výběru dodavatele je podstatná kvalita zákaznického servisu. I přes to, že se svým dodavatelem nebudete v každodenním kontaktu, je důležité, jaké možnosti vám nabízí k vyřízení požadavků nebo dotazů. Patří mezi ně například bezplatná zákaznická linka, dostupnost zákaznických center, přehlednost webových stránek nebo možnost vyřídit své požadavky online prostřednictvím zákaznického portálu či aplikace. Spokojenost zákazníků si můžete ověřit například na sociálních sítích daného dodavatele.

O nás

Cílem srovnám.cz je poskytnout doporučení spotřebitelům, kteří se chtějí zorientovat ve složitém světě energetiky.

Tento sektor procházel turbulentním obdobím, které trvale změnilo trh dodavatelů energií. Myslíme si, že i přes svou relativní složitost lze energie odebírat jednoduše a bez strachu o dodávku do domácnosti zákazníka.

Věříme, že cena musí být pro zákazníka výhodná, ale není jediným vodítkem pro výběr dodavatele. Tedy že sázka pouze na nejnižší cenu může přijít draho. Proto chceme množství informací na těchto stránkách rozšiřovat.