Vyúčtování za energie: z čeho se skládá a jak ušetřit?

Vyúčtování za energie: z čeho se skládá a jak ušetřit?

Většina z nás každý rok vyúčtování za energie projde letmým pohledem a na faktuře nás zpravidla zajímá výše nedoplatku, nebo přeplatek. Zbytek vyúčtování pro nás může být velkou neznámou. V dnešním článku vám pomůžeme se ve vyúčtování lépe vyznat. Také se dozvíte, jaké údaje musí vyúčtování obsahovat a kam se obrátit, pokud chcete vyúčtování reklamovat.

Z čeho se skládá výsledná cena energií?

Celková částka, kterou najdete ve vyúčtování energií je složena ze dvou částí – regulované a neregulované. Regulovanou část každý rok stanoví Energetický regulační úřad (ERÚ) a nic moc s ní neuděláte – u všech dodavatelů budou tyto částky stejné a proto si s nimi moc nelámejte hlavu.

Na vyúčtování najdete také neregulovanou, nebo někdy nazývanou obchodní složku ceny. Podle ERÚ tvoří tato složka 47 % u elektřiny a 73 % u plynu z celkové částky. A přesně to jsou položky, které můžete ovlivnit výběrem toho správného dodavatele energií. U jakého dodavatele ušetříte, si můžete zkontrolovat přímo tady na www.srovnam.cz.

Složky cen energií v roce 2020

Zdroj: eru.cz

Co musí vyúčtování energií obsahovat?

Dodavatelé musí dodržet zákonnou informační povinnost. Každé vyúčtování za energie se proto skládá ze tří částí označených písmeny A, B a C.

Část A obsahuje základní údaje. V této části najdete kontaktní údaje svého dodavatele, identifikační údaje odběrného místa, fakturovanou částku a případný rozdíl mezi uhrazenými zálohami a spotřebou, údaje k platbě a předpis záloh.

Část B obsahuje detailní přehled plateb. V této části se dozvíte všechny údaje o spotřebě i rozdělení platby na regulovanou a neregulovanou část. Také zde najdete technické údaje o plynoměru nebo elektroměru.

Část C obsahuje informace, které zákazník potřebuje například v případě reklamace vyúčtování a jiné užitečné informace od dodavatele.

Co dělat, když vyúčtování nerozumím, nebo ho chci reklamovat?

V případě, že nebudete rozumět nějaké položce ve vyúčtování, tak je nejjednodušší obrátit se na svého dodavatele energií. Výhodou bývá bezplatná zákaznická linka, na kterou se dovoláte i mimo svou pracovní dobu. Někteří dodavatelé dnes už na svých webových stránkách mají sekci pro zákazníky, kde najdete detailní vysvětlení jejich vyúčtování.

Pokud si nejste jistí správností svého vyúčtování, doporučujeme se v první řadě obrátit na vašeho dodavatele energií. Pokud u dodavatele se svou stížností neuspějete a jste v právu, neváhejte se obrátit přímo na ERÚ.

Které dodavatele energií zákazníci volí nejčastěji?

Přečtěte si i další zajímavé články - zde

___BANNER-CALC-2___

30. ledna 2020