Podle čeho jsme hodnotili férovost dodavatelů energií v roce 2019

Podle čeho jsme hodnotili férovost dodavatelů energií v roce 2019

Před nedávnem jsme představili výsledky třetího ročníku průzkumu Férovost dodavatelů. Pořadí jednotlivých dodavatelů se oproti předchozím ročníkům promíchalo, na špici zůstává se svou nabídkou společnost MND. Pojďme se spolu podívat, podle čeho jsme férovost jednotlivých dodavatelů hodnotili.

Dvanáct kritérií u jednotlivých dodavatelů energií hodnotila výzkumná agentura STEM/MARK a s využitím znalostí získaných z průzkumu Energetická gramotnost (2018) byly jednotlivým kritériím přiřazeny váhy důležitosti v rozmezí od 4 do 8 bodů. Hodnocení probíhalo na základě předem stanovených podmínek u každého kritéria, přičemž dodavatelé mohli získat 0, 1, nebo 2 body. Tento přidělený počet bodů byl následně vynásoben vahou důležitosti daného parametru.

Mechanika hodnocení Férovosti dodavatelů 2019

Hodnocená kritéria jsme pro vás rozdělili do tří pomyslných celků.

1) Smlouvy, podmínky a ostatní dokumenty

Až na výjimky je na webových stránkách dodavatelů energií snadné dohledat obchodní podmínky, ceník i vzorové smlouvy. Mnoho společností z čtyřhvězdičkové kategorie ale ztrácí body na špatné srozumitelnosti smluv, které jsou příliš obsáhlé a s právnickými výrazy, kterým běžný spotřebitel nemusí porozumět.

Valná většina dodavatelů automaticky prodlužuje smlouvy na dobu určitou. Pokud pak zákazník prošvihne termín, dokdy lze smlouvu vypovědět, může skončit s novým, mnohdy až několikaletým, závazkem a při jeho vypovězení mu hrozí několikatisícové pokuty. Někteří dodavatelé energií nicméně své zákazníky neuvazují a uzavírají jen smlouvy na dobu neurčitou.

2) Ceny, poplatky a přeplatky

Porovnat si u zvoleného dodavatele energií svou současnou cenu vůči jeho nabídce dnes umožňuje jen hrstka dodavatelů. Pro porovnání cen se pak zákazník většinou obrací jinam, a to je také důvod, proč existuje například srovnám.cz.

Zpoplatněné bývají často služby, u kterých by to zákazník ani nečekal. Jedná se například o zasílání vyúčtování za energie poštou či vracení přeplatku poštovní poukázkou, což může znevýhodňovat především starší generaci. Pokud své přeplatky chcete získat do koruny zpět, u některých dodavatelů to nebudete mít lehké – někteří vrací přeplatky až od určité částky, nebo je dokonce automaticky převádí do dalšího zúčtovacího období.

U šesti dodavatelů se setkáte v případě změny cen, nebo obchodních podmínek s ne příliš vstřícným přístupem k zákazníkům. Tyto informace totiž vyvěsí pouze na svůj web, případně jsou k dispozici na zákaznickém centru dodavatele. Zákazník tak v podstatě nemá šanci se o změně ceny včas dozvědět – ruku na srdce, jak často kontrolujete novinky na webu svého dodavatele energií, anebo se zastavíte v jeho zákaznickém centru?

3) Dostupnost a možnosti komunikace s dodavatelem

Velká část dodavatelů energií dnes stále zákazníkům neposkytuje bezplatnou zákaznickou linku, což může být nepříjemné především pro zákazníky dodavatelů, kteří nemají hustou síť kamenných poboček, kam se můžete dostavit osobně. Téměř všechny společnosti už dnes nabízejí online zákaznický portál případně mobilní aplikaci, což je vstřícný krok vůči těm, kteří chtějí své záležitosti řešit v klidu v pohodlí domova přes internet.

Výsledky průzkumu naznačují, že se celý trh postupně posouvá směrem k férovosti, což dokazuje i fakt, že se více než polovina zkoumaných dodavatelů energií připojila k letošní Deklaraci obchodníka na trhu s energiemi. Držíme dodavatelům palce v jejich cestě k férovému a transparentnímu přístupu k zákazníkům.

Vy sami můžete jednotlivé dodavatele ohodnotit a to přímo na našich stránkách, například v sekci dodavatelé energií. Sdílejte své konkrétní zkušenosti s ostatními zákazníky, nebojte se ozvat, nebo odhodlat ke změně – přechod k jinému dodavateli energií vám může ušetřit spoustu trápení i tisíce korun ročně.

Detail celého průzkumu

Přečtěte si i další zajímavé články - zde

___BANNER-CALC-2___

17. února 2020