Kdo je nejférovější dodavatel energií roku 2020? Prvenství obhájily MND, Moravské naftové doly

Kdo je nejférovější dodavatel energií roku 2020? Prvenství obhájily MND, Moravské naftové doly

Nabídka na trhu s energiemi se neustále vyvíjí, stejně tak i přístup jednotlivých dodavatelů ke svým zákazníkům. Proto vám přinášíme kompas v těchto energetických vodách, abyste snadno zjistili, který z dodavatelů a jak férově přistupuje ke svým zákazníkům. Jedná se o již 4. ročník výzkumu férovosti dodavatelů, a tak poukazujeme i na vývoj v čase. Své prvenství opět po roce obhájily MND, Moravské naftové doly a udržely si 5hvězdičkové hodnocení. Na druhé pozici se umístila společnost ČEZ, na třetí pak hned několik firem najednou, a to Armex Energy, Energie ČS a innogy Energie. Na opačném konci stupnice s nejhorším bodovým hodnocením skončily společnosti X Energie a Comfort Energy.

Přinášíme vám výsledky již tradičního průzkumu, který realizovala agentura STEM/MARK. Hodnoceno bylo opět 16 dodavatelů energií domácnostem, kteří podle Operátora trhu OTE mají více než 30 tisíc zákazníků s elektřinou, nebo více než 20 tisíc s plynem, a jejichž nabídku vám na srovnam.cz předkládáme. Kritéria hodnocení dodavatelů byla z větší části totožná jako loni, což nám umožňuje srovnání mezi lety 2019 a 2020. Nově byly zahrnuty parametry, které reagovaly na aktuální covidovou situaci. Příkladem je bezpapírové vyřízení smluv včetně možnosti podepsat dokumenty přes mobil či počítač z bezpečí domova. Dále pak dostupnost bezplatné informační linky po pracovní době, i o víkendu. Naopak byl z hodnocení vypuštěn fakt, kdo má či nemá pobočkovou síť, neboť po velkou část roku byly pobočky dodavatelů energií pro zákazníky uzavřeny.

___BANNER-CALC-2___

Dále byla nově zahrnuta kritéria, která se týkala rovného přístupu dodavatelů ke svým zákazníkům. Konkrétně se jedná o to, zda dodavatel rozlišuje mezi novými a stávajícími zákazníky či nikoliv. Tuto kategorii doplnilo hodnocení schopnosti dodavatele zákazníky získávat, které vychází z oficiálních statistik OTE a sleduje meziroční změny odběrných míst.

Výsledky letošního srovnání férovosti dodavatelů energií jsou zobrazeny v následující tabulce. Doporučit můžeme ty, kteří jsou v kategorii se čtyřmi nebo pěti hvězdičkami. Graficky formou šipek uvádíme, kteří dodavatelé energií si oproti minulému roku polepšili a kteří si naopak pohoršili.


Poznámka. Společnosti v tabulce jsou srovnány dle získaných bodů a v případě stejného počtu bodů dle abecedy.

MND, Moravské naftové doly, si meziročně v našem žebříčku udržely prvenství. Atributy jako bezpapírové vyřízení smluv s možností online podpisu, rovný přístup k zákazníkům nebo bezplatná infolinka sedm dní v týdnu byly jasným nositelem jejich plusového hodnocení. ČEZ vsadilo na stejné pilíře zákaznické péče jako MND. Zákaznickou linku má dostupnou každý den, jeho dokumenty jsou srozumitelné a snadno dohledatelné. Stejně jako MND získalo body i díky způsobu oznámení o změně ceny energií. Celkové hodnocení si však ČEZ zhoršilo tím, že nenabízí možnost bezpapírového vyřízení smluv a ty existující navíc automaticky prodlužuje na dobu určitou.

Ve skupině dodavatelů se čtyřmi hvězdičkami došlo oproti předchozímu roku k menším změnám. Mezi ty, kteří si polepšili, patří Armex Energy, innogy, Pražská plynárenská a PRE. V detailu se podívejme na hodnocení například společnosti PRE (Pražská energetika). Ta, na toto ocenění letos dosáhla poprvé. Mezi hlavní parametry, které přispěly k vysokému skóre, patří kromě způsobu oznámení o změně ceny elektřiny a ceny plynu, snadné dohledatelnosti dokumentů, nově také meziroční přírůstky odběrných míst a rovný přístup k zákazníkům. Ztrácí však díky nesrozumitelnosti dokumentů, dostupnosti zákaznické linky i mimo pracovní dobu nebo nakládání s přeplatky. Do této skupiny se naopak letos neprobojovala Europe Easy Energy, patřící do skupiny Bohemia Energy, a společnost eYello.

Na opačném konci žebříčku i nadále setrvaly společnosti X Energie a Comfort Energy, které podle výsledků OTE o své zákazníky přichází. Kromě tohoto kritéria ztratily obě společnosti body i díky nabídkám, které rozlišují nové a stávající zákazníky, nebo absenci dostupnosti bezplatné zákaznické linky.

Zajímají vás detaily k metodice hodnocení? Nebo jaká kritéria jsou pro zákazníky důležitá? O tom se dočtete v našem příštím článku o energiích - zde.

Detail celého průzkumu

 

10. února 2021