2. ročník Hlas zákazníků: spokojenost s dodavateli energií

2. ročník Hlas zákazníků: spokojenost s dodavateli energií

I v aktuálním dění se mnozí z nás zabývají tím, jak pro sebe zvolit toho nejlepšího dodavatele energií. Věříme, že náš výzkum, kde svého dodavatele hodnotilo na konci loňského roku z mnoha pohledů 2 035 lidí, tak bude v této době pro mnohé i nyní velmi relevantní.

Ve srovnám.cz věříme, že nejlepší vhled do toho, jaké služby nabízí jednotliví dodavatelé a jak jsou jejich zákazníci spokojení, je vlastní osobní zkušenost jejich zákazníků. V listopadu a prosinci loňského roku jsme proto oslovili 2 035 respondentů národního panelu u společnosti STEM/MARK. Odpovídali plnoleté osoby zodpovědné za výběr dodavatele energie pro domácnost. Klíčové bylo, na kolik by zákazníci doporučili svého aktuálního dodavatele.

Hodnocení dodavatelů

Zákazníci v tomto ročníku hůře hodnotili především cenovou výhodnost svého dodavatele. V loňském roce u většiny dodavatelů dobíhala vlna zdražení plynu i elektřiny, která se v hodnocení určitě promítla. Následující graf nám ukazuje, nakolik jsou zákazníci se svým dodavatelem energií spokojeni.

Mezi dodavateli jsou ve spokojenosti zákazníků poměrně velké rozdíly. Dodavatele lze rozdělit do dvou skupin. Na grafu vlevo stojí ti, které by jejich zákazníci doporučili (kladná čísla). Nejvíce by zákazníci doporučili MND, méně innogy, nebo Pražskou plynárenskou. ČEZ je s doporučením na hraně. Zákazníci těchto dodavatelů kladně hodnotí především férovost podmínek a komunikaci se zákazníky. Dobře hodnotí také jejich cenovou výhodnost. Na opačném konci grafu stojí dodavatelé, které by zákazníci spíše nedoporučili. Nejhůře dopadla Bohemia Energy, pak jejich sesterská společnost Europe Easy Energy, dále Centropol, Pražská energetika a E.ON. Jejich zákazníci hůře hodnotí především všeobecný přístup a jednání se zákazníkem.

Co ovlivňuje spokojenost s dodavatelem?

V průzkumu jsme se kromě jiného zaměřili i na to, na čem zákazníkům u dodavatelů energií záleží, a co ovlivňuje jejich spokojenost či nespokojenost.

Nejdůležitější pro zákazníky u energií nadále zůstává příznivá cena. Na důležitosti ovšem nabývá čím dál více jednání se zákazníky, lidský přístup, nebo jak dobře dodavatel zákazníky informuje o změnách. Více zákazníků by letos také bylo spokojenějších, pokud by měli plyn i elektřinu „pod jednou střechou“. V současné situaci se mnoho dodavatelů snaží svým zákazníkům podat pomocnou ruku více, než kdy dříve. Uvidíme, jak se tato situace podepíše na spokojenosti zákazníků dodavatelů energií v dalším ročníku našeho průzkumu.

Jak se vyvíjela ochota měnit dodavatele?

V roce 2019 celkově více zákazníků uvažovalo o tom, že svého dodavatele energií vymění za jiného. V následujícím grafu vidíme, kolik zákazníků uvažuje o odchodu od svého dodavatele energií (v %).

U dodavatelů s největší mírou zvažování odchodu (v grafu vlevo) zákazníkům nejvíce vadí špatný přístup k zákazníkovi a způsob jednání. U ostatních dodavatelů jsou zákazníci s přístupem spokojenější, avšak ocenili by výhodnější cenu.

Jsme rádi, že výsledky našeho průzkumu znovu potvrzují, že podstatné nejsou jen ceny, ale i férový přístup dodavatelů, a naše práce tak dává smysl. Na srovnám.cz vám jednoduše srovnáme jednotlivé nabídky dodavatelů energií nejen podle ceny, ale i hodnocení dodavatelů zákazníky bez nutnosti zadávat osobní údaje.

Diskuse a komentáře - zde

Které dodavatele energií zákazníci volí nejčastěji?

Přečtěte si i další zajímavé články - zde

___BANNER-CALC-2___

29. dubna 2020